Heftet «Skolestart» i regi av FFO – Individuell plan og koordinator – Punktskrift
FFO kom i 2018 ut med heftet: «Skolestart – Rettigheter i grunnskolen for funksjonshemmedes barn og deres foreldre». Heftet ble nevnt under smågruppeforumet fredagen (22.nov) og vi kommer her med noen av de punktene som er å finne i heftet:
Individuell plan og koordinator
Alle som trenger langvarige og koordinerte tjenester fra kommunen, har rett til en individuell plan. (Helse- og omsorgstjenesteloven § 7-1)
En individuell plan skal blant annet ha en liste over nødvendige tjenester. (Forskrift om rehabilitering og habilitering § 19) Den individuelle opplæringsplanen kan innlemmes i den individuelle planen. Merk at den individuelle planen ikke gir rett på de tjenestene som står i planen. Det må søkes på hver enkelt tjeneste.
Skolen har plikt til å delta i arbeidet med individuell plan. (Opplæringsloven § 15-5) PPT har ikke en plikt til å delta i arbeidet med individuell plan.
Alle med individuell plan, skal få tilbud om en koordinator. (Helse- og omsorgstjenesteloven § 7-2) Ansatte i skolen kan være koordinator for individuell plan, men har ikke plikt til å være det. Koordinatoren skal sørge for nødvendig oppfølging og sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan. Det er ikke mer konkrete krav til kompetansen til koordinator enn det er til øvrige helse- og omsorgstjenester (kommunen må knytte til seg nødvendig fagkompetanse for å sikre forsvarlige tjenester). (Helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1)
Pasientens og brukerens mål skal være utgangspunktet for den individuelle planen. Det er derfor viktig at pasient og bruker deltar aktivt i utarbeidelse av planen. Pårørende skal også gis anledning til å medvirke i den grad pasient og bruker ønsker dette.
Planen skal oppdateres kontinuerlig og være et dynamisk verktøy i koordinering og målretting av tjenestetilbudet.
Punktskrift
Alle rettighetene i opplæringsloven gjelder også for elever med nedsatt syn.
Opplæringsloven har i tillegg noen særregler for disse elevene. Elevene har rett til nødvendig opplæring i punktskrift, og i bruk av nødvendige tekniske hjelpemidler. (Opplæringsloven § 2-14) I tillegg har elevene rett til nødvendig opplæring i å ta seg fram på skolen, til og fra skolen og i hjemmemiljøet. Det skal skrives et vedtak basert på en sakkyndig vurdering.
Elever med rett til punktskriftopplæring har rett til inntil 1525 timer i tillegg til den ordinære timerammen i fag- og timefordelingen. (Opplæringsforskriften § 1-1 første avsnitt bokstav f)
Utdanningsdirektoratet har et rundskriv om rettighetene til elever med nedsatt syn. Punktskriftopplæring er ikke spesialundervisning. Eleven kan ha rett til spesialundervisning i tillegg.
Skoleeier må sørge for å ha tilstrekkelig personale med synspedagogisk og spesialpedagogisk kompetanse for å oppfylle rettighetene til elever med nedsatt syn.